Blomkål och broccoli bakelse (LCHF)


Igår gjorde jag sånna här blomkål och borccoli bakelser. De blev oväntat goda! Passar till... allt! *hehe* Det blev åtta portionsbitar så nu har jag till några luncher i frysen. Skönt att slippa laga mat på veckorna tycker jag!

Ingrdienser:
1 blomkålshuvud (ca 550 gram)
250 gram broccoli (funkar fin fint med fryst)
1 dl fet creme fraiche
5 äggulor
salt och vitpeppar
5 msk smör
massor av mald torkad vitlök
ca 100 gram fet ost att toppa med

Gör så här:
1. Dela blomkålen i mindre bitar. Koka blomkålen och broccolin i var sin kastrull tills det är riktigt mjukt. Häll av vattnet och låt stå på spisen och efterånga lite för att slippa överflödigt vatten.
2. Blanda broccoli, salt & peppar, vitlök, 2 msk smör, 2 äggulor och knappt en halv deceliter creme fraiche med en elvisp till en jämn smet.
3. Blanda blomkål, salt & peppar, vitlök, 3 msk smör, 3 äggulor och drygt en halv deceliter creme fraiche med en elvisp till en jämn smet.
4. Klä en A4-stor form med bakplåtspapper.
5. Bred ett lager med blokålspurén i botten, sedan ett lager med broccolipurén och sist ytterligere ett lager med blomkålen.
6. Toppa med en massa ost. Grädda i 225 grader i 40 minuter.
7. Låt svalna lite och skär sedan i bitar.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91