Dagens klädsel + Livet i Kina

God morning folkes!

Jösses vad det öser ner här. Nu känns det verkligen som att hösten är här! Helt ok med mig eftersom jag åker till Kina imorn och är borta hela augusti. ;)

Att jobba i Kina är bra och vi är ett riktigt skönt gäng som är där! Just nu är det det är djävulskt varmt där, ca 40 grader och en luftfuktighet på 80%! Fatta att jag kommer vara konstant svettig och ofräsch i tre veckor! *bläää*

Staden som jag ska till ligger "mitt i Kina", heter ChongQing, har 33 miljoner invånare och är så långt ifrån en turiststad som man kan komma! Stan består av skitiga skyskrapor så långt ögat når och inte ett träd i sikte. Det finns knappt finns några restauarnger i normal bemärkelse och de som finns har ingen meny på engelska och inte heller personalen kan engelska, så det är att chansa på maträtter som gäller! Förutom en massa fake-market så finns alla normla affärer som Esprit, French Conection osv, men priserna är samma som hemma.

Maten i Kina är en historia för sig. Beställer man tex nudlar eller ris med kyckling så får man inte en härlig kycklingfilé uppdelad i fina små fina bitar som man kan äta med pinnar (kniv och gaffel finns bara på hotellet), Nix! Man får en halv kyckling med skin, ben och med lite otur även inälvor som man sen ska försöka fiska upp med pinnarna, vilket är i stort sett omöjligt! Är man Kines så stoppar man hela kycklingen i munnen, tuggar runt och spottar ut det på bordet som man inte kunde svälja, detta är INTE en överdrift! Dock så ska det väl tilläggas att bordsskicket är något bättre på riktigt fina restauranger (som det knappt finns några i ChongQing) Förstår ni nu att man saknar svensk mat när man varit i Kina ett tag!?

Är medveten om att det låter som att jag vantrivs i Chongqing alls, men låt oss säga så här. Det är definitivt igen stad som jag skulle vilja bo i någon längre tid, men i och med att man är där med en massa sköna människor så blir tillvaron riktigt kul ändå! =)

Dagens klädsel:
* Svarta kostymbyxor- Esprit
* Mossgrön skjorta- ZARA
* Svarta pumps- Vagabond
* Armband- Miss Dee

Nu ska jag til stan och fixa lite smågrjejer innan jag åker..
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91