Äpple- och hasselnötsbröd (recept)


Vaknade klockan halv tolv idag. Galet sent med tanke på att jag gick och la mig vid klockan tolv, men gud så skönt det är att sova ut! =) 

Idag har jag sorterat kort, varit och handlat, gjort matlådor. Det blev sex portioner "
Flämtande Uttern" fast med fläskfilé som jag lät koka sig mör i en halvtimme. Himlans gott recept det där! Sist men inte minst så har jag bakat bröd som jag och Joel snart ska avnjuta. Dock så kunde jag inte låta bli att provsmaka en bit och jag kan bara ,meddela att det var riktigt smaskigt! Fast och andra sidan så är ju nästan allt färskt börd gott så en korrekt bedömning kanske jag inte kan ge ännu.. =) Här kommer receptet:

Ingredienser:
3 dl grahamsmjöl
12 dl vetemjöl
50 g jäst
3 dl rivet äpple
1,5 dl hasselnötter, grovhackade
2 msk olivolja extra vergine
2 msk honung
2 tsk salt
5 dl vatten

Gör så här:
Rör ut jästen med fingervarmt vatten. Tillsätt alla övriga ingredienser och sist mjölet, spara 1 dl till utbaket. Knåda så mycket du orkar om du inte har en hushållsassistent, gärna 5 min. Låt sedan degen jäsa ca 45 min under bakduk.

Lägg upp degen på mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet. Degen ska vara ganska fast annars "flyter" bröden ut för mycket. Dela degen i två delar, forma till två limpor och lägg över på en plåt. Pudra över lite mjöl. Jäs sedan i ytterligare 20 min. Sätt ugnen på 225 grader och grädda i den nedre halvan av ugnen i ca 30 min.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det låter verkligen som ett jättegod komination med äpple, honung och nötter i brödet (fast jag skulle vilja ha hela nötter istället för grovhackade). Nästan så jag blir sugen på att testa baka det =)

2010-02-07 @ 21:39:32
Postat av: Linda

Åsa: Testa! Jag agerar telefonsupport om det skulle vara något.. ;o) Så kan du bjuda över Emmis på lite kvällsmat.. =) Inte alls svårt att göra.. till och med du skulle nog greja det. ;o)

Postat av: Sara

Mums, låter gott!

2010-02-09 @ 00:50:55
URL: http://milktonium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91