Tigerkaka (recept)


Nu ska jag snart kila över till min bror, hans tjej och snuffsa på deras en månad gamla baby Beatrice (ja, de ändrade sig från Linnea till Beatrice) Bakade precis en av min brors favoritkakor, tigerkaka! Nu vet jag inte hur just denna smakar, men den brukar bli väldigt saftig och god! Den ser lite sprucken ut i mitten, men det syns inte när man vänder upp den. =)

INGREDIENSER:
200 GR SMÖR ELLER MARGARIN
3 DL SOCKER
2 TSK VANILJSOCKER
3 ÄGG
4 DL VETEMJÖL
2 TSK BAKPULVER
1 DL FILMJÖLK


SMAKSÄTTNING:
2 MSK KAKAOPULVER


GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och mjöla (veteströ) en rund kransform som rymmer ca 1 ½ liter.
2. Rör matfett, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt äggen ett i taget och rör smeten slät mellan varje.
3. Blanda ner vetemjöl och bakpulver varvat med kaffegrädde. Rör varsamt smeten slät.
4. Ta undan ca 1/3 av smeten och smaksätt denna med kakao och kaffepulver.
5. Skeda lite ljus smet i botten på bakformen.
Varva därefter ner omväxlande mörk och ljus smet. Rör om lätt med sked så att kakan blir marmorerad.
6. Grädda kakan ca 50 min.
7. Låt den nygräddade kakan svalna en stund i bakformen och stjälp sedan upp den att kallna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91