Bilder från Kinesiska muren

Sist jag var i Kina på jobb så passade vi på att stanna i Beijing en dag på vägen hem för att se Kinesiska muren. Jag fick tips om en bra guide av en kolega innan vi åkte dit. Han körde oss dit och tillbaka och var faktiskt riktigt bra på engelska och berättade MASSOR av histora om muren. (har hans nummer om någon skulle vara intresserad ;)

Bl a så berättade han att man ursprungligen bygde muren för att skydda sig mot mongolierna som under vintern tog sig in i Kina och dödade bönderna pga av brist på mat i hemlandet. Muren är såpass hög att man inte kan ta sig över den med häst, vilket minskade monoglernas chans till överlevnad om de ändå lyckades ta sig över.

Viste ni att muren kallas "världens längsta gravkista"? Detta beror på att man begravde folk i muren som stupade eller blev dödade av mongolerna.

Muren var uppelad i olika delar där EN man var ansvarig för att den blev tillräckligt bra. Om bygget inte blev godkänt så avrättades han.

Sist men inte minst, muren är 700 mil lång, det är hela Sverige upp och ner drygt 2 gånger. Fatta vad långt!!!


För att komma upp på muren som ligger på kammen av berg så tog vi linbana.


Från muren hade man fantastiskt utsikt åt båda hållen. Jag måste erkänna att det var mäktigare än vad jag hade väntat mig!


Me! Det var ganska kallt när vi var där, runt 8 grader. Men det var ändå friskt och skönt...


.. och efter alla trappor upp och ner så blev man hyffsat svettig!


Mina kolegor som jag var där med.


Ner från muren så åkte man rodel. Detta var nästan lika kul som själv muren! *hehe*


Som sagt.. det var riktigt skoj! =)


Jag kan lova att det gick undan! Om det här hade varit i Sverige så finns det inte en chans i världen att man hade fått göra detta utan hjälm.


Nedanför muren var det en souvenir marknad där jag självklart köpte lite kraffs! =)


Sånna här skyltar finns över allt i Kina! Så jäkla roligt! Jag menar hur svårt kan det vara att få någon att översätta korrekt innan man placerar ut skylten på offentlig plats?!? En annan kul skylt som jag tyvärr inte har något kort på är en skylt på dörren i tunnelbanan där det står "Don´t pop your head out" Stört kul! =)
Kommentarer
Postat av: Anna

Vad roligt de ser ut=)

Svar: Ja de är mysigt med lite snö, men tyvärr lär den väl försvinna snart.

Postat av: Linda

Anna: Det va det! hehe Jo det är ju sant.. får väl ta och besöka Liseberg här snart och kolla in lite låtsas snö.. i brist på rikigt! =)

2008-12-04 @ 11:11:23
URL: http://trueblonde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91