Fudge med vit choklad


I helgen så gjorde jag fudge. Det höll på att gå riktigt åt skogen då jag antog att 116 grader (som det stod i receptet) var lika med kulprovet. Tur att jag slängde i en termometer för säkerhets skull för jag upptäckte rätt snabbt att 116 grader snarare betydde "kokas" i fem minuter. Dock så råkade jag ändå koka min smet lite för länge så godisarna blev rätt spröda och inte så sega som jag tror att de skulle ha blivit. Tur att de blev goda i alla fall! (dock inte så snygga) *haha*

Ingredienser:
0,75 dl  vispgrädde 
225 g  strösocker 
75 g  smör 
1 msk  honung 
50 g  choklad, vit, hackad 
1,5 tsk  vaniljsocker  

Gör så här:
1. Värm försiktigt grädde och socker i en tjockbottnad kastrull.
Rör försiktigt med en slev tills sockret löst sig. Tillsätt smör och honung under omrörning.
2. Låt koka utan lock till 116°. Ta kastrullen från plattan och rör ner choklad, vaniljsocker och limeskal. Vispa tills smeten är krämig.
3. Häll upp massan i en form med raka kanter, ca 12x12 cm täckt med bakplåtspapper. Låt svalna något. Skär med oljad vass kniv fyrkantiga bitar. Låt kallna. Förvara bitarna i plastlådor med lock i kylen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det var värst vad du pysslar med gottigheter! Varför är du inte i mitt kök?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91