Broccoli & skinkpaj

Igår slängde jag ihop en väldigt enkel och god paj. Dock så måste jag erkänna att den inte slog tacopaj eller kyckling/curry paj, men lite omväxling förnöjer, right?! =)

Ingredienser:

 

Pajdeg:

3 dl mjöl (jag tog 2 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl)

100 gram margarin

3 msk vatten

 

Fyllning:

ca 400 gram kassler eller skinka

ca 300 gram broccoli

 

Äggstanning:

3 ägg

4 dl mjölk

salt och svartpepper

 

ost

 

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Finfördela margarinet i mjölet, förslagsvis med hjälp av en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta till en deg. Nu ska egentligen degen vila i kylen ca en timme, men vem orkar det? Kavla ut en tunn rundel av degen och täck en pajform med denna. Vik aluminiumfolie över kanterna (så att de inte åker ner när skalet gräddas). Grädda i 13 minuter. Tag ut pajskalet och tag bort aluminiumfolien. Hacka kassler och broccoli och lägg sedan i formen. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen och slö över. Avsluta med ett lager ost på toppen. Grädda i ca 40 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91