Ugnsägg med vitlöksspenat



Eftersom det är söndag så tänkte jag lycka till frukosten lite och gjorde sånna här ugnsägg! Blev riktgt riktigt gott! Hittade receptet på den här trevliga bloggen. Den här frukosten är kanske inget som man tar sig tid att slänga ihop en vardag morgon men gör man ett gäng så har man ju i flera dar sen, bara att micra dem lite! :o) Här kommer receptet:

Ingredienser till 3 eller 4 formar:

3 eller 4 ägg
200 g hackad spenat, fryst
100-150 g vispgrädde
örtsalt
vitpeppar
vitlökspulver (jag gillar vitlök så jag häde i massor!)
100 g finstrmlat bacon, knaperstekt

Gör så här:
1. Sätt ugenen på 225 grader och häll vatten i en kastrull och låt koka upp.

2. Koka ihop spenat, grädde, örtsalt, vitpeppar och vitlök
3. Fördela spenatblandingen i små portionsformar och gör en liten fördjupning i  mitten (så att gulan stannar där)
4. Knäck ett ägg i varje fom.
5. Ställ de små formarna i en större och fylle med kokande vatten så det går ca 2/3 upp på formarnas kanter.
6. Gädda i ugnen i ca 10 minuter eller tills vitan stelnat och gulan fortfarande är lite kladdig (om man inte gillar kladdig gula så är det bara att ha inne dem lite längre!
6. Klipp baconen i små bitar och knaperstek den, och då menar jag verkligen knaperstek den!
7. Tag ut formarna ur ugnen och strö över baconen.

Smaklig frukost!
Kommentarer
Postat av: Rohan

Vilket himla bra tips!

Ska överraska man bättre hälft med en sådan här lyxig frukost i helgen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91