Mexikanska köttbullar & blomkålsmos (GI & HFLC)

Igår laga jag mat till veckan. Tänkte börja det nya året med att käka lite nyttigare och unvika godis på veckorna. Hur länge det nu kommer hålla, det märker vi! :o)

Igår gjorde jag Mexikanska köttbullar med blomkålsmos till. Jag älskar den kryddiga och fylliga smaken på tomatsåsen. Och blomkålsmoset enligt receptet nedan är minst lika gott som mos gjort på potatis, jag lovar! :o)



Det här behöver du till köttbullarna:
500 gram nötfärs
1 gul lök
1 ägg
torkad eller färsk basilika (ganska mycket)
salt och peppar
drygt 1 msk smör till stekning

Tomatsås:
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
1 gul lök
2 klyftor vitlök
oregano
salt och peppar
1 msk olivolja til stekning

Blomkålsmos:
1 huvud blomkål
1 dl grädde
3 msk smör (riktigt smör!)
salt och vitpeppar

Så här gjorde jag:
Börja med tomatsåsen eftersom den ska koka minst 30 minuter.
1. Hacka en lök och vitlök. Fräs detta i en gryta tlls det blir mjukt. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka i drygt 30 minuter.
2. Medan såsen kokar så hackar du ytterligare en lök och blandar den och övriga ingredienser till köttfärsen.
3. Skär bort stocken ur blomkålen och dela resten i mindre bitar. Koka i saltat vatten tills den blir mjuk. Mosa ihop blomkål, grädde, smör och kryddor till ett flufigt mos.
4. Rulla små köttbullar och stek dem i smör tills de får en fin färg.
5. Mixa såsen med en stavmixer så att den blir slät.
6. Lägg köttbullarna i såsen och låt puttra en stund tills köttbullarna inte är råa innuti längre.

Sådär ja, nu har du en god rätt med mycket protein och fett och lite kolhydrater! Smaklig måltid!
Kommentarer
Postat av: Lina van der Putten

Det lät riktigt mumsigt =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91