25 små Västerbottenpajer


Har precis bakat sånna här små pajer som jag tänkte ta med mig till kräftskivan uppe i Sthlm i helgen. Känner på mig att de även kunde platsa på en buffé eller kanske på midsommarfesten.. =)

Pajdeg:
150 gram kallt smör eller margarin
3½ dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
2 dl mjölk
2 dl grädde
250 gram riven västerbottenost
4 ägg
1 tsk socker
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Mixa alla ingredienserna till degen i en matberedare. Kavla ut till en ca 3 mm tunn platta, tag ett glas av lämplig storlek och tryck ut rundlar och lägg dessa i var sin aluminiumform. Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in formarna i kylen i 30 minuter. Grädda minipajskalen i 10 minuter. Koka upp mjölk och grädde, lägg i den rivna osten. Tillsätt äggen ett i taget och vispa slätt. Krydda med socker, salt och peppar. Tag ut formarna i ugnen och sänk värmen till 200 grader. Häll upp ostsmeten i formarna och grädda dem ytterligare 30 minuter. Serveras gärna med en klick turkiskt yoghurt blandad med löjrom!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

En go och glá 25-årig brud med ett stort intresse för mode, skönhet och hälsa. Nybliven Göteborgare. Älskar att shoppa mycket och ofta. Drömmer och inspireras av Haute Couture och dyra designerplagg. Lever för mina underbara vänner, mysiga hemmakvällar och vilda nätter ute!

lindisplace@
hotmail.com

RSS 0.91